среда, 10. новембар 2010.

Zintuigen

Ik herinnerde me een erg interessant onderwerp. Wat denken jullie over zintuigen? Iedereen weet dat we vijf zintuigen hebben. Dat zijn ogen (zien), oren (horen), tong (de smaak voelen), neus (ruiken) en huid ( daar zit het gevoel). Wat betreft de smaken, zijn er vier (zoet, zuur, bitter en zout). En alle smaken liggen op verschillende plaatsen op ons tong. Veel mensen denken dat er zesde zintuig ook bestaat en het wordt genoemd: intuitie of aanvoelen.
Ik dacht vaak of blinde mensen kunnen dromen? Of wat zijn hun gedachten als ze niet weten hoe dingen zien eruit. En vorige week keek ik per ongeluk naar de film "Grad andjela". De hoofdrollen worden gespeeld door Nicolas Cage en Meg Ryan. Set ( Nicolas) is een engel die graag aanrakingen, smaken en geuren wil voelen. En hij krijgt een extra inspiratie als hij op de mooie dokter Maggie (Meg) stote. Toen ze ontmoetten, verloor ze net van haar patient en ze is de enige die hem kan zien. Hij werd verliefd op haar en hij besloot om een mens te worden want hij wil voelen alles wat mensen kunnen.
En dan vroeg ik me af hoe het zou zijn als ik de aanraking niet kan voelen. Toen ik een klap, een omarming of een kus niet kon voelen. Erg vreemd.
Als mensen een zintuig verliezen, kunnen ze andere zintuigen aanscherpen. Maar wat zou er gebeuren als we alleen een zintuig moesten kiezen. Welk zintuig zou voor je het meest nodig zijn?

7 коментара:

  1. Ik vind de vraag echt goed. En ik heb er een vaste antwoord op. De zesde. Intuitie.

    ОдговориИзбриши
  2. Ik hou van die film... Ik denk dat we niet genoeg onze zintuigen waarden...

    ОдговориИзбриши
  3. Wat een vraag!Ik kan niet alleen één kiezen...dus oren ('k niet leef zonder muziek) en huid.
    Ik hou van twee films die over zintuigloosheid gaan: ''It's All Gone Pete Tong '' en ttuurlijk ''Scent of a Woman''
    PS Mooi en interessant :)

    ОдговориИзбриши
  4. Godzijdank, we moeten niet kiezen!

    Ik weet het niet welke zintuig zou ik kiezen, ogen en huid misschien. ?:

    ОдговориИзбриши