петак, 10. децембар 2010.

Ik wilde altijd een paard hebben. Hij is zo groot en sterk maar tegelijk de edel en sierlijk. Nu is het onmogelijk want ik heb geen voorwaarden voor een paard maar ik hoop dat ik op een dag een paard kan zullen kopen.
Het paard (Latijnse benaming is Equus caballis) is een groot hoefdier met lange manen en staart. Hij wordt als rijdier en trekdier gehouden. Wetenschappers zeggen dat hij 60 miljoen jaar geleden verscheen.
Rassen van gedomesticeerde paarden zijn:
De Rasechte Arabische paard
Hij is hoog 145-155cm en daarom verschijnt hij zelden in de moderne toernooien.
Engels volbloed paard
Hij werd in 1650-1750 ontstaan door kruising van Arabisch, Turks en Berbers paard.
Engels halfbloed paard
Hij werd ontstaan door kruising van de volbloedpaard met paarden uit verschillende landen.
Akhal-Teke
Hij ontstond duizend jaar geleden. Hij is ideaal voor het rijden omdat hij groot uithoudingsvermogen, taaiheid, elegantie en edelheid heeft.
Hanoverian paard
Hij is van Hannover in Duitsland. Hij is hoog 155-165cm. Hij is meestal kastanjebruine kleur met witte aftekeningen maar hij kan ook bruin, zwart en soms grijs zijn. Hij heeft kalm temperament, lange en gespierde nek en rug en sterke benen met kleine hoeven. Hij is voor dressur en springen en hij is uitstekend wedstrijdpaard.
Lipizzaner
Hij is warmbloedig paard en hij is naar het dorp Lipice in Slovenie vernoemd.
Orlov draver
Hij is de oudste ras van draveren. Zijn schepper is graaf Aleksej.
Amerikaanse draver
Hij is van Amerikaanse afkomst. Hij is hoog 142-162 cm. Hij heeft sportief temperament en snelheid. Hij is klein paard met lange oren en hij heeft een kortere voorpotten. Hij is het meest bekend ras voor harddraverij ter wereld.
Bosnisch paard
Hij is voor recreatieve en toeristische rijden omdat hij bescheidenheid bij houden en eenvoudig karakter heeft.

11 коментара:

  1. Paarden zijn de mooiste dieren ter wereld, zo zacht en waardig. Ik wil ook een paard. :)

    ОдговориИзбриши
  2. Ze zijn echt mooi, lang geleden reed ik een paard en ook een pony maar ik ben een beetje bang van hen. :P

    ОдговориИзбриши
  3. Paarden zijn echt sierlijk zoals je heeft geschreven. Ze heeben zo trieste maar ook gezellige ogen. Ze zijn een band tussen aanvalligheide en wildernis. Zooo schoon...!!!!

    ОдговориИзбриши
  4. mijn favoriet dier!
    een keer heb ik een Engels volbloed gereden en het was een echte uitstekende gebeurtenis

    ОдговориИзбриши
  5. Look at my horse, my horse is amazing. :D
    http://www.youtube.com/watch?v=JCiI2DDJBSo

    ОдговориИзбриши
  6. Ik wil ook paardrijden leren. Een echt gracieus dier!

    ОдговориИзбриши
  7. Wat leuk! Ik hou zo veeel van paarden. <3

    Domme Nederlanders eten veel paardvlees. Sukkels.

    ОдговориИзбриши
  8. Ik hou van paarden maar ook van eenhoorns. <3

    Btw. Mijn lector Duits in mijn middelbare school heeft haar Lipizzaner naar Servie meegenomen. Ze was alleen een paar maanden in Belgrado maar ze kon zonder haar paardje niet leven. xD

    ОдговориИзбриши